Bolivia. - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Jolanda Knol - WaarBenJij.nu Bolivia. - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Jolanda Knol - WaarBenJij.nu

Bolivia.

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

27 Februari 2019 | Colombia, Bogota

Het is ongelooflijk... De tijd gaat zo snel. Ik schreef de laatste keer dat ik in La Paz was, en nu heb ik heel Bolivia alweer gehad, samen met het laatste stukje van Peru. Ik heb soms wel tijd, maar zeer slechte Wifi. En soms heb ik hele goeie wifi, maar dan weer geen tijd. Vandaar dat jullie erg lang hebben moeten wachten...

Oké... Bolivia dus....
Over La Paz valt weinig te vertellen. Het is een enorme stad, met veel drukte/auto's/minivans als busje met bijbehorende uitlaatgassen. Ik ben er wel een aantal dagen gebleven en heb allerlei vormen van vervoer geprobeerd. Ik ben met de gondel (zoals (wederom) op wintersport) naar Moonvalley gegaan. Aan de rand van de stad is een klein dalletje waar de wind en regen vrij spel hebben gehad op de rotsen. Dit is gaan eroderen en nu ziet het eruit alsof je op de maan loopt, zeggen ze. Jammer genoeg was er een route bovenlangs aangelegd en loop je er niet tussendoor, waardoor je niet echt een idee krijgt over hoe groot het is. Verder in de stad een beetje rondgelopen. Daarna door naar Cochabamba. Vandaar uit ben ik op eigen houtje naar Toro Toro gegaan. Een nationaal park op ongeveer 165 km. Daar samen met 3 Duitsers een hike gedaan langs watervallen (helaas bijna allemaal droog gevallen), dinosaurus voetafdrukken en een vallei. Deze eerst van bovenaf gezien, daarna via oneindig veel traptreden naar beneden/bodem zodat je je enorm klein en nietig voelt, en diezelfde oneindig veel traptreden weer naar boven. Ik was kapot!! De volgende dag nog een hike, minder intensief maar niet minder indrukwekkend en 's middags met het busje weer terug naar Cochabamba. De volgende stap was Santa Cruz. Daar valt niet veel over te vertellen. Ik ben daar naar een dierentuin geweest en 's avonds een optocht bekeken. Ook hier moest geoefend worden. Deze keer voor carnaval... Ik kan je zeggen... Er waren groepen bij die nog flink moesten oefenen... Toen door naar Sucre. Een van de witte koloniale steden die het continent rijk is. Een leuke stad, er hangt een fijne atmosfeer. Hier vandaan geen tour gedaan. In de stad zelf was genoeg te beleven. Vooral de markt was erg leuk om te zien weer. Alles lekker overzichtelijk bij elkaar. Het vlees bij het vlees, het brood bij het brood, fruit bij fruit etc. Ik heb daar elke ochtend heerlijk ontbeten met fruit/yoghurt/muesli... Alles vers bereid. De laatste stad die ik in Bolivia heb bezocht is meteen ook dé highlight van het land. Uyuni, een heel klein slaperig en stoffig dorpje... totdat het (enorm) begon te regenen/hagelen... toen veranderde het in een klein slaperig en heel modderig dorpje. Hier struikel je over de tour aanbieders naar de zoutvlaktes. Een gebied zo groot als 3/4 van Nederland waar zout gewonnen wordt. Normaal is dit een droge/witte vlakte. Omdat het nu regentijd is veranderd dit in een natte/spiegelende vlakte. Eerst 's avonds een zonsondergang tour gedaan. Dat was al redelijk indrukwekkend. De volgende dag zijn we er opnieuw naar toegegaan en dan zie je overdag de mooiste effecten. In de loop van de dag sloeg het weer om. 's Morgens was het stralend weer en naarmate de dag vorderde trok de hemel dicht en kwam op een gegeven moment de regen weer met bakken uit de lucht vallen. Met als gevolg dat de plaatjes uiteindelijk nog mooier werden.... Ook de zonsondergang werd een stuk mooier dan de avond ervoor. De volgende dag trokken we verder naar het zuiden en gingen we het het ruige Andes gebied in. Hele stukken met niets dan woestijn... Wel in de mooiste kleuren... Ook hier heb ik me geen seconde verveeld!! We sliepen ergens in een heel basic hostel, met stroom op de aggregaat, nou dan weet je het wel. Vlak daarbij was een hotspring en daar zijn we 's avonds na zonsondergang in gaan zitten. En omdat er nauwelijks stroom is heb je dus ook geen lichtvervuiling, en dus komen er miljoenen sterren (inclusief de Melkweg) tevoorschijn!!! Een geweldige afsluiting van een geweldige dag!! De volgende dag zijn we via een meer met flamingo's terug gereden naar Uyuni. Daar heb ik de bus weer gepakt en in een ruk terug naar La Paz en de volgende dag meteen door/terug naar Cusco.
Ik was al eerder een Cusco geweest, nu was ik daar terug om nog een tour te doen naar de Rainbowmountains. Ook hier weer een prachtige ervaring. Het toeval wil dat ik de tour geboekt heb in het hostel zelf en die deden zaken met mensen die net op de markt waren begonnen. Zij gingen door naar een andere plek, waar je dezelfde soort bergen/kleuren ziet, maar dan veel rustiger!! Met een gids die veel te vertellen wist in fatsoenlijk Engels.
Na deze laatste tour stond het spannendste onderdeel van de reis op het programma. Ik had het plan gevat om via Iquitos over de Amazone naar Colombia te gaan. Ik kon op internet echter niet goed vinden hoe ik dit het beste aan kon pakken. Via een facebooksite van backpackers in Zuid-Amerika kwam ik erachter dat het wel kon. Dus ik heb een vlucht geboekt, via Lima naar Iquitos (helemaal in het noorden van Peru). Dit ging niet helemaal zonder slag of stoot. Ik had tweee vluchten en tussen de vluchten een uur de tijd om over te stappen. Voldoende tijd dus. Echter.... De eerste vlucht had een vertraging van, je raadt het al... een uur!!! Volgens de stewardess kon ik het redden... Toen we echter net geland waren, bleek het echter toch niet te kunnen en was ik al (omdat beide vluchten van dezelfde maatschappij waren) omgeboekt voor de volgende vlucht. En als troost voor de opgelopen vertraging kreeg ik een maaltijd vergoeding. Prima geregeld... IK was ruim op tijd in de vertrekhal, en er werd van alles omgeroepen door de installatie maar dat kon ik niet allemaal even goed verstaan. Lang verhaal kort, net te laat kwam ik erachter dat mijn vlucht steeds werd omgeroepen en bleek de gate al dicht te zijn en mijn rugzak al van boord gehaald te zijn.... Opnieuw mijn vlucht omgeboekt, maar nu moest ik wel tot 21 uur 's avonds wachten.... Het was op dat moment 14 uur... .zucht.... Uiteindelijk ben ik in Iquitos aangekomen!!! De volgende dag een tweedaagse tour geboekt naar de Amazone. Een beetje rondgevaren, gelopen, gevist, een tour gedaan op zoek naar nachtdieren. Veel tarantula's en wolfspinnen gezien. Bij terugkomst een ticket gekocht voor een boottocht naar de grens in het noorden. Daar is een 3-landen punt (Peru/Brazilië/Colombia). Na 8 uur varen (bomen links, bomen rechts, water links, water rechts...) bij de grens aangekomen. En daar staan gewoon mannetjes te wachten met een bootje. Die brengen je voor weinig geld eerst naar de immigratie van Peru om een uitreis stempel te halen, het mannetje wacht dan even op je, en dan stap je weer in het bootje en vaar je de grens over naar Colombia en daar krijg je dan een inreis stempel... Zo gemakkelijk gaat het gewoon... En dan ben je dus ineens in Colombia.... Maar daarover de volgende keer!!!

• 28 Februari 2019 - 03:44

Gerda:

Super!!, wat een ervaring

• 28 Februari 2019 - 04:59

Johan:

Wat een ervaringen weer! Mooie foto's .

• 28 Februari 2019 - 05:19

Liza:

Prachtig verslag en wat beleef je veel. Je reist in eigen tempo maar neem je alles nog wel op?
    Al die indrukwekkende situaties de omgeving, land, plaatjes, mensen, dieren. Kom je soms ook in onveilige situaties/plaatsen/buurten terecht? Heel stoer dat de zo’n prachtige reis in je eentje onderneemt TOP! Geniet verder van je reis en mooi dat wij op afstand een beetje mee mogen kijken. Warme omhelzing van ons

• 01 Maart 2019 - 20:01

Marleen :

Wow Jolande wat zitten er prachtige foto's bij, indrukwekkend die zoutvlakte, schitterende kleuren.
    Leuk hoor dat je samen met "voorbijgangers" tours entrips kunt maken en dan weer in je eentje verder,gaaf hoor.